Темченко, А. І. (2020) Структурно-семантичні коди кістяка людини в слов’янській міфологічній картині світу. In: Człowiek, etnos, naród w historii świata – procesy państwotwórcze na obszarze europejskim (od starożytności po współczesność). Monografia zbiorowa przygotowana z okazji 30-lecia działalności Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Druk Centrum naukowo-wydawnicze im. O.Pritsaka pritsak-center.com, Warszawa-Paryż, с. 333-352.
Text
2020 Людина, етнос, нація МОНОГРАФІЯ-333-352.pdf Download (761kB) |
Резюме
У лікувальних текстах міфологія кістяка формується в межах загальної опозиції «живий / мертвий». Перша її частина характеризує кістяк як статичну, ієрархічну і міцну структуру, що слугує основою тіла. Натомість у представників потойбічного світу він відсутній або позбавлений цілісності, статичності і вертикальності, що пояснює, чому хвороби зображуються як хробакоподібні / черв’якопобідні іс- тоти. Наприклад, у текстах від кровотечі фігурує «безребра» овечка, напівзотліла / безкровна / застигла нерухомість якої має зупинити плин крові з рани: «Коло синього моря безребра овечка стояла (ознака завмирання – при. авт.) <...>, де сонце сходить, там кров знімається, де сонце заходить, там кров запікається (зупиняється – прим. авт.)». Однак, в замовляннях подібні образи зустрічаються край рідко, оскільки описують початкову стадію тління. Потойбічне в цьому разі сприймається як джерело смертельних інфекційних захворювань, що кардинально не відповідає меті лікувального обряду.
Тип елементу : | Розділ книги |
---|---|
Неконтрольовані ключові слова: | Міф ; обряд ; лікувальні тексти ; сакральна анатомія ; кістяк |
Теми: | Культура Історичні науки Психологічні науки Релігія Українська філологія |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут міжнародних відносин, історії та філософії |
Користувач, що депонує: | Темченко Андрій Іванович |
Дата внесення: | 31 Січ 2024 09:46 |
Останні зміни: | 31 Січ 2024 09:46 |
URI: | https://eprints.cdu.edu.ua/id/eprint/5786 |
Actions (login required)
Перегляд елементу |