Темченко, А. І. (2019) Текст «голови» в традиційній культурі слов’ян (на матеріалі замовлянь). Народознавчі зошити, Вип. 1 (Ч. 3). с. 867-877.
Text
Temchenko_tekst.pdf Download (223kB) |
Резюме
У статті розглянуто семантику образів півня і ворона як складової частини міфологічної бінарності «життя / смерть». У цьому аспекті утворюються смислові ланцюжки: півень / сонце > світло > тепло > ранок > пробудження > воскресіння > весна > розмноження > весілля > червоний колір; ворон – втілює діаметрально протилежні ознаки. Звідси голос півня відганяє / знищує нечисту силу, / хворобу / смерть, знаком якої часто виступає ворон. Разом з тим, опозиція «півень / ворон» не завжди перебуває в зоні очевидної конфліктності. В окремих контекстах спостерігається спільність їх рис. Мова йде про називання ворона «куркою», що передбачає нівелювання його надприродних / містичних властивостей, зокрема зведення образу хижака-смерті до рівня жертви. Іншою паритетною ознакою є віщі якості обох птахів, зокрема півень асоціюється із смертю, коли його поведінка є аномальною, що спонукало до виконання обряду «присікання». В окремих аспектах ворон сприймається як «перевернута» проекція півня, тому ворон «знає» причину хвороби і може її «вигребти», «виклювати». Відповідні мотиви зустрічаються в магічних практиках північних шаманів.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Неконтрольовані ключові слова: | міфологічна картина світу ; голова як структура ; очі / погляд ; відчуття / вуха / ніс ; уста / рот / ; паща ; «уроки» ; «уроки» ; лікувальні обряди |
Теми: | Історичні науки |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут міжнародних відносин, історії та філософії |
Користувач, що депонує: | Наукова Бібліотека |
Дата внесення: | 03 Серп 2022 10:14 |
Останні зміни: | 03 Серп 2022 10:14 |
URI: | https://eprints.cdu.edu.ua/id/eprint/4837 |
Actions (login required)
Перегляд елементу |